infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Głębokość bieżnika – wpływ na bezpieczeństwo

Utworzono: 26-09-2014 0:00

Niezalenie od umiejętności kierowcy, najważniejsze znaczenie dla bezpieczeństwa ma stan techniczny pojazdu. Na łysych oponach z uszkodzonym zawieszeniem, nawet najlepszy kierowca może sobie nie poradzić w trudnych warunkach drogowych.

Opony w zakładzie wulkanizacyjnym, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Opony w zakładzie wulkanizacyjnym, źródło: materiały własne www.info-car.pl

Jednym z najważniejszych elementów pojazdu, odpowiadających za bezpieczeństwo, są opony. To one bezpośrednio stykają się z jezdnią i od ich stanu zależy, czy pojazd będzie dobrze trzymał się drogi. Oczywiście podatność na poślizgi zależy również od stanu zawieszenia, ale nawet najlepiej dociśnięta do jezdni opona ze zbyt niskim bieżnikiem, nie zapewni bezpieczeństwa w kryzysowej sytuacji.

Polskie Prawo o ruchu drogowym wymaga od kierowców, by wysokość bieżnika wynosiła co najmniej 1,6 mm. Ten przepis należy rozumieć w ten sposób, że w sytuacji, gdy opona będzie miała bieżnik o wysokości mniejszej niż ta wartość, należy ją wyrzucić. Nie oznacza natomiast tego, że jeszcze przez pewien czas będzie zapewniać wysoki standard bezpieczeństwa. Bezpieczna wysokość bieżnika, to w przypadku opon letnich 3 mm, a w przypadku zimowych 4 mm.  Jak pokazują badania Motor Industry Research Association średnia droga hamowania przy prędkości 80 km na godzinę na mokrej powierzchni w przypadku opon z bieżnikiem o głębokości 8 mm wynosi 25,9 metra, przy 3 mm będzie to 31,7 metra lub +22%, podczas gdy przy 1,6 mm 39,5 metra, czyli +52% (dane: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego)*.

- Nie wszyscy pamiętają o tym, że nieprzestrzeganie minimalnej głębokości bieżnika ma skutki prawne a ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania lub pokrycia kosztów naprawy w przypadku kolizji lub wypadku, jeśli stan bieżnika będzie ich bezpośrednią przyczyną. Dlatego rekomendujemy kontrolę we własnym zakresie najlepiej w tym samym czasie, w którym kierowca kontroluje ciśnienie. Niech to się stanie comiesięcznym nawykiem – radzi Piotr Sarnecki, Dyrektor Generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

Kontrola stanu opon powinna być przeprowadzana odpowiednio często -  w zależności od liczby pokonywanych kilometrów.  Opony zużywają się i niestety bardzo często kierowcy są nieświadomi tego, że ich czas dawno już dobiegł końca. Dopiero kontrola policji uświadamia  im, że  stan opon nie spełnia nawet niezbyt rygorystycznych wymogów prawa.

Pomiaru wysokości bieżnika, najłatwiej dokonać suwmiarką. Można też zaznaczyć jego wysokość na zapałce włożonej w bieżnik i dokonać pomiaru np. linijką. Jeżeli jednak kierowca nie radzi sobie z właściwą oceną stanu opon, warto wówczas udać się do serwisu oponiarskiego, gdzie z pewnością uzyska fachową pomoc.

*Testy z lat 2003, 2004 przeprowadzone na 4 różnych typach samochodów

Podziel się