infoCAR

RedutaPWPW
Zaloguj się

Jak jeździć zimą?

Utworzono: 17-01-2018 14:29

Masz nowoczesny samochód, systemy bezpieczeństwa, nowe opony, za kierownicą czujesz się bezpiecznie nawet podczas opadów śniegu. Jazdę kończysz w rowie z rozbitym przodem. Silnik nie działa, a ty marzniesz w oczekiwaniu na lawetę. Tak wygląda historia wielu kierowców zaskoczonych przez zimę.

Materiały własne InfoCar

Materiały własne InfoCar

Niestety zbyt często zapominamy o tym, że nawet nowoczesne samochody nie dają gwarancji uniknięcia poślizgu, a w efekcie uczestniczenia w wypadku. W czasie typowo zimowych warunków na drodze najważniejsza jest pokora i umiarkowana wiara w swoje umiejętności. Oprócz tego waro zastosować się do poniższych rad.

Korzystaj z opon zimowych

Zalety wymiany opon z letnich na zimowe przekonują zdecydowaną większość polskich kierowców. Warto skorzystać z ich doświadczenia i nie jeździć zimą na oponach letnich. Ważne również jest to, by opony zimowe były w dobrym stanie i miały wystarczająco głęboki bieżnik. Polskie przepisy mówią o tym, że minimalna głębokość bieżnika opony powinna być nie mniejsza niż 1,6 mm. Na tym teoria się kończy. W praktyce opona zimowa, która ma głębokość bieżnika mniejszą niż 4 mm, nie zapewnia już właściwego poziomu bezpieczeństwa.

Wolniej, ostrożniej, z większym odstępem

Niezależnie od klasy opon, właściwości jezdnych auta i skuteczności jego hamulców, samochód na śniegu lub oblodzonej jezdni hamować będzie gorzej niż na suchej nawierzchni. Dlatego ważne jest, by zachowywać dostatecznie duży odstęp od poprzedzających pojazdów. Nie należy również przesadzać z prędkością. Zbyt szybka jazda na oblodzonej nawierzchni może być przyczyną poślizgu i trudnych do przewidzenia konsekwencji. Na śniegu ABS i ESP mogą niewiele zdziałać, gdy prędkość będzie zbyt duża. Dlatego zalecana jest ostrożna jazda, z dużymi odstępami pomiędzy pojazdami, a także baczna obserwacja sytuacji na drodze. Bezpieczna prędkość podróżowania nie zawsze jest tożsama z prędkością dopuszczalną na danym odcinku drogi. Prędkość zawsze należy dostosowywać  do warunków jazdy.

Bez gwałtownych ruchów

Na śliskiej nawierzchni należy unikać gwałtowności i szybkich manewrów. Każdy z nich może być początkiem poślizgu, a ten nigdy nie powinien być pożądany. Gwałtowne przyspieszenie, hamowanie, ominiecie przeszkody, rozpoczęcie wyprzedzania, mogą stanowić wstęp do groźnego poślizgu.  Wszelkie czynności związane z kierowaniem autem należy wykonywać ostrożnie i delikatnie, by było to możliwe, należy zachowywać bezpieczny odstęp od innych pojazdów. Jak najczęściej również należy korzystać z hamowania silnikiem. W ten sposób minimalizowane jest ryzyko poślizgu podczas hamowania.

Stan pojazdu

Samochód sprawny technicznie powinien być zawsze, jest jednak kilka typowo zimowych spraw w tym kontekście. Przed nadejściem zimy warto sprawdzić, czy w układzie chłodzenia silnika znajduje się zimowy płyn chłodniczy. Jeżeli płyn w silniku zamarznie, może się to skończyć kosztowną naprawą. To samo dotyczy płynu do spryskiwaczy szyb. Warto zaopatrzyć się w płyn o niskiej temperaturze krzepnięcia, wtedy można mieć pewność, że ciecz w zbiorniczku nie zamarznie a w dodatku będzie stanowić istotną pomoc w usuwaniu z przedniej szyby szronu i śniegu podczas jazdy. Przednią szybę, jak i wszystkie pozostałe należy przed jazdą oczyścić ze szronu i śniegu, niezależnie od skuteczności płynu do spryskiwaczy. Odśnieżyć  trzeba również  pozostałe elementy samochodu, włączając w to dach, pokrywę silnika oraz tablice rejestracyjne. Pomocne w tym będą skrobaczka do szyb i szczotka, warto te przedmioty mieć w bagażniku. Czysta i przejrzysta szyba jest rzeczą absolutnie podstawową w kwestii bezpieczeństwa jazdy.
Zimą warto skontrolować stan amortyzatorów i hamulców. Są to bowiem kluczowe elementy, które mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Ogrzewanie

Z dobrodziejstw techniki podnoszących komfort jazdy także należy korzystać z rozwagą. Ciepły nawiew w mroźny dzień jest z pewnością bardzo przyjemny, ale nie można dopuścić do tego, by podczas jazdy było zbyt ciepło. W takich sytuacjach kierowcy tracą koncentrację i wzrasta ryzyko zaśnięcia za kierownicą. Dlatego należy optymalnie dostosowywać temperaturę wnętrza do swojej kondycji. Jeżeli kierowca zaczyna tracić koncentrację, powinien zmniejszyć temperaturę nawiewu. Jeżeli to nie pomaga, konieczny będzie odpoczynek.

Wysoki śnieg

Niektóre nowoczesne samochody wyposażone w system ASR (system zapobiegający „buksowaniu” kół) doskonale radzą sobie z wyjeżdżaniem z wysokiego śniegu. Jednak nawet im czasami potrzebna jest łopata. Jeżeli istnieje taka możliwość, warto taki sprzęt mieć w bagażniku. Zwykła składana saperka może okazać się ratunkiem w kryzysowej sytuacji. Z zasp należy wyjeżdżać w taki sposób, by unikać poślizgu kół. Warto przy tym użyć nie pierwszego, lecz drugiego biegu. Umiejętne operowanie pedałami gazu i sprzęgła, może okazać się dużo skuteczniejsze niż „piłowanie” oponami śniegu. Jeżeli to nie pomoże, nie należy zwlekać z wezwaniem pomocy.

Poślizg

Jest to najmniej pożądana sytuacja na drodze. Jeżeli jednak do niej dojdzie, nie należy zgrywać bohatera, albo odgrywać scen z filmów akcji. Najważniejsze jest wyhamowanie pojazdu. W tym celu należy hamować z maksymalnie mocno wciśniętym pedałem hamulca i pedałem sprzęgła (gdy samochód ma ABS). Przy tym należy operować kierownicą w taki sposób, by koła obracały się w kierunku poślizgu, chodzi o tzw. kontrowanie. Wciśnięcie sprzęgła podczas hamowania ma na celu nie dopuścić do wyłączenia silnika, co oznacza również wyłączenie ABS. Samochód bez ABS traci możliwość kierowania w poślizgu.


Nie należy nigdy celowo wprowadzać pojazdu w poślizg. Dla każdego kierowcy jest to bowiem bardzo niebezpieczne i może skończyć się tragicznie. Wprowadzać samochód w poślizg mogą wyłącznie kierowcy rajdowi i to tylko w bezpiecznych warunkach podczas rajdu lub poza drogami publicznymi. Warto również mieć na uwadze, że nawet zawodowcom zdarzają  wypadki podczas rajdów.

 

Podziel się