infoCAR

Jesteś w naszym starym serwisie.

Serwis działa, niedługo wszystkie usługi będą w nowym info-car.pl

Zaloguj się

Pierwszy samochód dla młodego kierowcy do 5 tys. zł?

Utworzono: 16-10-2018 7:08

Pytanie o takiej treści bardzo często pojawia się zarówno w rozmowach ze znajomymi, jak również na różnego typu forach internetowych. Odpowiedzi i rady są bardzo różne, ale zazwyczaj nie dotykają najistotniejszej kwestii – kup możliwie jak najbezpieczniejsze auto!

Materiały własne InfoCar

Materiały własne InfoCar

Najczęściej wymagania młodego kierowcy ograniczają się do taniego utrzymania pojazdu. Na początku kariery zawodowej lub podczas studiów, liczy się każdy grosz, dlatego samochód ma mało palić i być możliwie jak najmniej awaryjny. Kwestia bezpieczeństwa jest sprawą trzeciorzędną o ile w ogóle jest brana pod uwagę. Tymczasem jest to błąd.

Nieustanie od lat, młodzi kierowcy stanowią grupę największego ryzyka spowodowania i uczestniczenia w wypadku drogowym. W 2017 r. kierowcy w wieku 18-24 lata stanowili najliczniejszą grupę sprawców wypadków w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców – ponad 18%, a mówimy przecież o bardzo nielicznej grupie kierowców. W wyniku wypadków przez nich spowodowanych zginęło 468 osób. Bardzo często oni sami byli ofiarami tych zdarzeń i niestety nie będą mieli już szansy uczyć się na własnych błędach.

Bardzo często osoby udzielające dobrych rad wpędzają młodych kierowców do grobu, za kartki lub w poważne problemy. Rady typu, „kup coś z tylnym napędem, to nauczysz się jeździć” zazwyczaj oznaczają zakup przestarzałego i wyeksploatowanego auta z silnikiem o dużej mocy. To w połączeniu z niedoświadczony kierowcą, stanowi mieszankę wybuchową. Zakup takiego auta za rzeczone 5 tys. zł często oznacza, że będzie to niestety pojazd wyprodukowany przed rokiem 2000, a to wbrew pozorom ma wielkie znaczenie.

Przełomowy moment w historii bezpieczeństwa samochodów osobowych nastąpił nieco wcześniej, bo w 1997 r. Wówczas to powstała niezależna organizacja Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) sponsorowana przez również niezależne organizacje i rządy niektórych państw europejskich. Jej zadaniem jest ocena poziomu bezpieczeństwa pojazdów sprzedawanych na rynek europejski. Każdy pojazd przechodzi identyczne testy zderzeniowe, jego wyniki są szczegółowo opisywane, a na koniec przyznawane są gwiazdki bezpieczeństwa od o do 5 i ogłaszane publicznie. Wyniki pierwszych testów nie napawały optymizmem, a nabywcy nowych aut przecierali oczy ze zdumienia i żywo interesowali się tematem. Okazywało się bowiem, że jazda niektórymi modelami w razie wypadku, była niemalże wyrokiem śmierci. Producenci na wyniki testów zareagowali bardzo szybko, a poziom bezpieczeństwa nowych samochodów zaczął się bardzo wyraźnie poprawiać. Wówczas uważano, że 4 gwiazdki to maksimum ówczesnych możliwości, a piątej gwiazdki długo nie uda się nikomu zdobyć. Tymczasem niedługo potem, bo już w 2001 r. za sprawą modelu Renault Laguna drugiej generacji, sytuacja zmieniła się, bo pojazd ten zdobył 5 gwiazdek. Obecnie wynik 5 gwiazdowy nikogo już nie zaskakuje, wobec czego Euro NCAP zmieniło nieco sposób ich przyznawania. Piątą gwiazdkę dostają samochody wyposażone w dodatkowe systemy bezpieczeństwa wspomagające kierowcę, takie jak system automatycznego hamowania, asystent pasa ruchu itd. Gwiazdki Euro NCAP to jednak nie wszystko i nie należy na nich bezkrytycznie polegać. Nawet pełne 5 gwiazdek nie zapewni bezpieczeństwa we wszystkich okolicznościach, wszystko zależy od prędkości, kształtu, masy i twardości przeszkody oraz wielu innych czynników. Oprócz tego na uwadze należy mieć również to, że „samochody o większej masie zapewniają większe bezpieczeństwo przy zderzeniu czołowym z innym samochodem. Wedle przyjętych zasad, test czołowego zderzenia ma imitować kolizję z samochodem o zbliżonej masie i strukturze do samochodu testowanego. Powoduje to, że wyniki tego testu mogą być porównywane jedynie w obrębie tej samej kategorii masowej samochodu – Źródło Wikipedia”. Mówiąc prościej, przy tej samej ocenie np. 5 gwiazdek, duża limuzyna będzie zapewniać większy poziom bezpieczeństwa niż mały miejski kompakt.

Powyższe oznacza rzecz raczej oczywistą – im nowszy jest samochód, tym wyższy poziom bezpieczeństwa jest on w stanie zapewnić. Problem jednak w tym, że założone w tytule 5 tys. zł to zdecydowanie za mało na nowy samochód z salonu. Młodzi kierowcy zazwyczaj też nie mają do dyspozycji na tyle dużych pieniędzy, by kupić nówkę. Pozostaje zatem szukać czegoś dla siebie wśród samochodów używanych. Okazuje się, że w założonej kwocie można bez problemu znaleźć bardzo wiele samochodów ocenionych na 4 gwiazdki Euro NCAP oraz dość dużo tych ocenionych na 5 gwiazdek – nie będą to jednak pojazdy marek uważanych powszechnie za prestiżowe. Na pytanie co jest ważniejsze bezpieczeństwo, czy prestiż, kierowca musi sobie odpowiedzieć sam.

Wybierając samochód należy upewnić się, że jest bezwypadkowy. Nawet najlepsze wyniki w testach zderzeniowych niewiele znaczą, gdy samochód wcześniej miał za sobą poważny wypadek i został naprawiony w nieprawidłowy sposób. Niestety bardzo często bywa tak, że nieuczciwi sprzedawcy samochodów używanych zatajają fakt przebytego przez pojazd wypadku, by korzystnie sprzedać „naprawiony” pojazd, który powinien zostać zezłomowany. W takiej sytuacji bardzo wiele istotnych systemów bezpieczeństwa może nie zadziałać, gdy znów będą potrzebne. Dotyczy to na przykład raz już odpalonych poduszek powietrznych, które nie zostały wymienione na nowe, ale także kontrolowanych stref zgniotu, które raz już wykorzystane, mogą zachować się w przypadkowy sposób. Oczywiście nie wszystkie kolizje będą obniżały stopień bezpieczeństwa pojazdów. Zwykła szkoda parkingowa, której skutkiem było wgniecenie drzwi nie obniży właściwości ochronnych karoserii samochodu. Niestety bardzo często jest tak, że wypadkowa przeszłość pojazdu jest przed nowym właścicielem zatajona, a ten wydając pieniądze na bezpieczny samochód, został bezczelnie oszukany. Dlatego kupując nawet bardzo tani samochód, warto sprawdzić go solidnie przed zakupem.  Jeżeli ktoś uważa za śmieszne sprawdzanie czujnikiem grubości lakieru samochodu za 5 tys. zł, to zdecydowanie nieśmiesznie będzie wyglądać w nim po wypadku, gdy poduszki powietrzne nie zadziałają.

Pozostałe parametry samochodu są już kwestią indywidualną i każdy powinien wybrać samochód odpowiedni dla swoich wymagań. Nie dajemy zatem gotowej odpowiedzi. W kwocie 5 tys. zł znajdziemy wiele bezpiecznych aut, których systemy pomogą przeżyć wypadek. Największy wybór będzie wśród samochodów ocenionych na dość wysokie skąd inąd 4 gwiazdki, poniżej tego poziomu lepiej jednak nie schodzić.  W gronie tych aut znajdą się zarówno miejskie kompakty, duże sedany, jak również przestronne kombi. Za wspomnianą kwotę można też znaleźć kilka modeli ocenionych na 5 gwiazdek, aczkolwiek poszukiwania raczej będą nieco trudniejsze.

Informacje na temat poziomu bezpieczeństwa poszczególnych aut, można znaleźć na stronie Euro NCAP https://www.euroncap.com/en#

 

Podziel się